Sunday, May 11, 2008

DIRGAHAYU UMNO

Alhamdulillah...syukur...pada hari ini 11 Mei kita menyambut ulang tahun UMNO yang ke 62 tahun. Marilah kita bertafakur sejenak dan membacakan Ummul Kitab(AlFatihah) untuk dihadiahkan kepada semua pejuang UMNO yang jasa mereka tidak dapat dinilai dengan wang ringgit.Budi dan bakti mereka kepada umat, bangsa dan negara terlalu agung. Kerena mereka kita dapat menikmati apa yang dimiliki sekarang. Moga roh mereka ditempatkan bersama orang yang soleh InsyaAllah.

Setelah 62 tahun berlalu dan setelah lebih 50 tahun mengurus dan mentadbir negara, terbukti bahawa UMNO adalah parti yang hebat. Rakan rakan UMNO seperti GOLKAR, KONGRES dll lagi telah tidak relevan lagi pada hari ini. Saya dinasihati oleh seorang rakan dari luar negara yang sentiasa mengikuti perkembangan UMNO. Nasihat beliau ialah...'Jaga UMNO baik-baik. Kerana sehingga hari ini, UMNO sahajalah Parti yang masih relevan dan mampu mentadbir negara sejak merdeka'.

Persoalannya... bagaimana UMNO hari ini? Apakah ia masih relevan? Apakah UMNO hanya parti untuk orang kampung? Bagi mereka yang tinggal dibanglo besar dan kawasan mewah, apakah mereka berterima kasih kepada UMNO?

Persoalan ini saya timbulkan kerana sepanjang pemerhatian saya, saya dapati mereka yang menyokong dan begitu dahagi dengan perjuangan UMNO ialah orang kampung yang pendapatan tidak seberapa, kerja mereka sekadar petani, nelayan dan kerja kampung. Mereka lah yang bermatian-matian berkempen untuk UMNO terutama sepanjang pilihanraya.Mereka tidak utamakan wang ringgit. Mereka mahu agar bangsa,agama dan negara terus didaulatkan kerana maruah agama, bangsa dan negara adalah segala galanya bagi mereka. Terima kasih warga kampung yang tahu membalas budi....

Bagi warga kota, kedapatan mereka yang menganggap bahawa mereka telah memiliki segala galanya...segala infra tersedia lantas peranan parti dan kerajaan telah tidak relevan lagi. Sekali fikir... begitulah nasib UMNO.. parti keramat Melayu ini...

Apakah ini tandanya hari hari terakhir sebuah parti yang banyak berjasa...Marilah kita bermuhasabah diri sendiri... Fikir fikirkanlah...Wassalam

1 comment:

kulaan said...

Assalamualaikum...
Apabila Karpal Singh laknat mula menguris perasaan orang melayu seperti mana dahulu.Tiada lagi Kiai Arshad yang berani penampar atau menumbuknya,pemergiannya adalah wira orang melayu dan menunjukkan ketaatan beliau kepada Duli Yang Mulia Kesultanan Melayu.Adakah kita masih lagi seperti tunggul kayu hanya menunggu orang lalu lalang siapa bernasib malang pasti tertuging kerana melanggarnya.Kita sendiri masih terpingga-pingga dalam menunjukkan kekuatan Bangsa Melayu demi mempertahankan Kesultanan Melayu.
Ini merupakan satu ruang bagi mereka perlekehan Kesultanan Melayu dan tidak mustahil nanti kita akan kehilangan jati diri seperti negara-negara lain apabila kesatuan bangsa tidak diutamakan.
Kemana-mana perginya taring-taring kita,apakah kita hanya mampu suarakan pada poster sahaja.