Wednesday, May 7, 2008

Kenaikan Harga Beras

Salam bloggers...
Satu isu panas yang menjadi rungutan rakyat ialah kenaikan harga barang yang begitu ketara sekarang. Rata rata rakyat bercakap mengatakan bahawa kenaikan ini berpunca daripada kerajaan yang tidak mampu mengawalnya. Persoalannya ialah adakah ini fenomena lokal atau fenomena antarabangsa? Anadainya ia dalah fenomena antarabangsa, agak sukar untuk kita mengatasinya.tetapi jika ia merupakan fenomena biasa maka InsyaAllah kita akan perbaikinya bersama.

Saya bercakap dengan sorang rakan.Orang Kampung. Dia berpendapat harga beras wajar dinaikkan. Dan dia bersetuju dengan kenaikan tersebut. Pada mulanya saya agak terperanjat dengan pandangan tersebut. Tetapi setelah diberi beberapa alasan, maka saya terfikir ada benarnya. Antara alasan yang diberikan ialah dengan kenaikan ini maka tanah tanah terbiar akan dihidupkan semula.Hari ini kita dapat lihat betapa banyaknya tanah tanah sawah yang dibiarkan tumbuh dengan semak samun.Dari segi agama ia adalah satu dosa. Membazir namanya.

Alasan kedua ialah pegawai pertanian dan mereka yang terlibat dalam bidang ini perlu memikirkan bagaimana menggalakkan petani dan orang kampung mengusahakan sawah sawah mereka. Antara masalah yang timbul sekarang ialah masalah air. Masalah jentera membajak dan masalah pemandu jentera membajak. Saya difahamkan sekarang para pemandu tidak gemar menjadi pemandu jentera tersebut kerana kerja bersama selut dan lumpur berbanding dengan menjadi pemandu pajero dll. Jadi saya cadangkan agar diwujudkan jawatan khusus pemandu jentera membajak di jabatan pertanian daerah daerah.

Saya teringat kenangan satu ketika dahulu ketika masih di sekolah rendah. Bagaimana kita menolong emak dan ayah menabur semai, mencabut semai, mengikat semai dengan tali kulit pokok bemban untuk dijadikan unting, memikul unting ke baruh, mencedong, menenggala menggunakan kerbau ... ca ca... ndur...ndur dll...nostalgia ini masih segar dalam ingatan saya dan saya yakin mereka yang sebaya dengan saya. Menunjukkan betapa sukarnya untuk makan nasi ketika itu berbanding sekarang. Apabila padi masak...ketam/pukul...Irik padi...jemur ... tumbuk...tanah...jadi nasi...... Alhamdulillah sekarang.....terlalu mudah... oleh itu bersyukurlah....Bersyukur kerana walaupun harganya agak mahal tetapi kita masih mampu untuk membelinya kerana kita berduit walaupun tidak banyak. Fikir-fikirkan...Wassalam.

1 comment:

gadeng said...

salam YB..tahniah..Yb tak takut dengan gelombang IT...n accept the fact that world has changes.
im 38..sempat dengan zaman kerbau sampai ke zaman tractor..main selut..kenal unting as u said,..semai padi..mukul..irik..n all sorts..eloklah YB Rozi usahakan semula tanah2 terbiar.biar generasi akan datang jadikan pertanian satu perniagaan.tq