Friday, December 31, 2010

Tahun baru 2011,Syukur dan Sawit

Salam bloggers...Lama sungguhnya rasanya saya tidak menulis dan mencoretkan sesuatu di laman maya ini. Maaf setinggi-tingginya kepada rakan dan taulan yang saya rasa amat kecewa kerana setiap kali menrjah masuk ke laman ini tetapi ianya tidak di 'update' maaf banyak-banyak. Semuanya ini kerana ketiadaan masa yang sesuai ditambah pula ketiadaan isu atau perkara yang boleh dibangkitkan. Bermula dengan tahun baru 2011 ini InsyaAllah saya akan cuba mengupdate sekerap mungkin...orang Terengganu sebut 'kerek'...InsyaAllah.

Tidak lama lagi kita akan sambut tahun baru 2011. Alhamdulillah kita masih dipanjangkan usia untuk terus berbakti di alam fana ini. Syukur kita kepada Allah dan terima kasih kita kepada manusia-manusia yang telah banyak berbudi sama ada secara langsung atau tidak langsung kepada kita. Syukur kita yang paling mulia ialah kepada pencipta dan pemberi segalanya kepada kita iaitu Allah Swt. DIA memberi segalanya kepada kita dengan percuma tanpa meminya bayaran walaupun satu sen.Cuma apa yang diperintahkan ialah amar makruf dan nahi mungkar. Itu sahaja.

Syukur kita seterusnya ialah kepada manusia yang berbudi dan berjasa kepada kita iaitu ibu bapa kita, guru-guru kita, jiran tetangga kita dan semua yang budiman kepada kita. Kerana tanpa mereka siapalah kita. Tidak lupa juga kepada pemerintah yang menjadikan negara kita ini aman, makmur dan sejahtera sehingga kita mampu mencari rezeki secara aman di bumi bertuah ini. Ditambah pula kehebatan dan kepintaran pemimpin kita yang diberi idea dan inayah oleh Allah untuk menjadikan bumi Malaysia ini bagai permata di Nusantara. Tidak hairanlah berpusu-pusu rakyat negara jiran datang sama secara sah atau sebaliknya ke sini. Alhamdulillah.

Syukur juga kita kerana harga sawit dan getah melambung tinggi. Anak buah saya di Felda Bukit Bading, Felda Mengkawang, Felda Tersat dan Felda Jerangau Barat serta pekebun kecil getah dan sawit hari ini beritahun (royat) kepada saya bahawa mereka tidak pernah mengimpikan harga komoditi setinggi hari ini. Jawapan saya hanyalah bersyukur dengan segala kurniaan ini dan jangan lupa untuk sedekahkan alfatihah kepada pemimpin yang membawa mengusahakan sawit dan getah untuk dijadikan tanaman utama negara, kerana tanpa usaha dan idea mereka saya yakin rakyat Malaysia tidak kenal sawit atau getah sementelah pula untuk dijadikan pendapatan utama. Fatihah untuk mereka...Moga mereka terus diberkati. Saya berkata demikian kerana getah berasal dari Brazil dan Sawit pula dari Afrika...

Akhir sekali syukur kerana Pasukan Bola Malaysia Johan Piala AFF Suzuki... Malaysia Hebat, Malaysia Boleh dan kita semua boleh...

Kata hukamak...'Jadilah orang yang banyak memberi manfaat bukan mereka yang banyak membawa mudarat'...Fikir-fikirkanlah

1 comment:

Klik Di Sini said...

Salam yb..

Saya blog baru yang masih merangkak2.. Mohon link ke blog yb untuk menumpang kepopularan blog yb..

Sekiranya yb dah link.. maklumkan kepada saya melalui komen.

segala kerjasama didahului ribuan terima kasih...

selamat berjuang,daripada mimview.blogspot.com..